Розлогий аналіз цього провели фахівчині Інституту демократії імені Пилипа Орлика.
Загалом, як зазначають автори дослідження, увага до повномасштабного вторгнення росії в регіональних медіа протягом 2023 падала поступово. Але все ж саме ця тема була найпопулярнішою. Проте цього разу кримінал вийшов на перше місце: кожна п’ята публікація сайтів – це повідомлення про ДТП, побутову злочинність чи загалом діяльність правоохоронних органів.
У газетах тема війни ще з минулого року тримається на третьому місці. На першому – різноманітна газетна суміш із оголошень, привітань, гороскопів, порад та реклами. На другому – життя місцевої громади.
Такими є результати моніторингу регіональних друкованих та інтернет-медіа, який 18-24 вересня провів Інститут демократії імені Пилипа Орлика за підтримки Медійної програми в Україні. Дослідження здійснювалося у восьми регіонах України: Донецькій, Дніпропетровській, Чернігівській, Закарпатській, Одеській, Сумській, Полтавській, Хмельницькій областях. Моніторинг мав на меті оцінити якість контенту, тематику, дотримання стандартів журналістики та законодавства щодо розміщення реклами.
І хоча дані моніторингу не стоються саме нашої, Волинської, області, все-таки його результати актуальні і для волинських локальних медіа. Особливо, якщо брати до уваги ті медіа, котрі виходять на західній частині України. Тож пропонуємо вам проаналізувати дані цього дослідження саме на прикладі друкованих ЗМІ та загалом співставити дані, що стосуються саме «Нового життя» за результатами аналізу, проведеного нашими ж журналістами.
У кожному з восьми регіонів експертна група ІДПО відібрала по чотири друкованих видання. Фактично у всіх із розглянутих газет найбільшу частину всіх опублікованих матеріалів становила тематика категорії «Інше» – 33,2%. Сюди входять такі інформації, як оголошення, реклама, порада, життєві історії, гороскопи, вітання, рецепти тощо. У «Новому житті» ж за вересень відсоток таких матеріалів становить усього 13%.
Публікаціям про життя місцевої громади у середньому відведено 15,8%. Наприклад, на Дніпропетровщині та Одещині такого контенту майже чверть. А ось у «Новому житті» цей показник ще більший – до 30%.
Як це не дивно, лише на третьому місці серед тем у виданнях, в яких проводився моніторинг, – тема війни. Загалом їй приділено 11,9%. До того ж, у різних областях цей відсоток різний. Наприклад, у східних значно більший, натомість на Закарпатті про військову тематику писали два видання із чотирьох. У «Новому житті» щономера мінімум півтори сторінки відводилися темі війни, тобто загалом відсоток становить 25%.
Щодо жанрової різнобарвності, то в «Новому житті» в основному ж така ситуація, як і в медіа, котрі промоніторили фахівці ІДПО. Інформаційні жанри переважаюь (46,7%). На другому місці оголошення та реклама – 10,7%. Аналітичних публікацій – 5,1%. Художніх жанрів – 6,5%.
Якщо аналізувати кількість власних матеріалів і передруків, то картина моніторингу така: власного контенту – 44%, запозиченого – 31,5%, не ідентифікованого – 24,5%. У «Новому житті» частка власного контенту становить 55%.
Який же висновок зробили аналітикині Інституту демократії імені Пилипа Орлика за результатами моніторингу медіа у восьми регіонах України? А те, що у регіональних ЗМІ продовжують домінувати тексти, які є зручними для швидкої обробки. Пресрелізи, зведення силових структур, оголошення, розваги. Такий контент рідко урівноважується власними публікаціями.
«Подібна ситуація свідчить про те, що здебільшого висвітлення актуальних для громад питань не є повним та глибоким. Типова публікація, наприклад, про якусь місцеву проблему буде подана з позиції влади в короткому інформаційному повідомленні. Аналітичних публікацій про місцеву політику чи економіку – вкрай мало. Звісно, маємо розуміти, що на глибину та якість висвітлення місцевого життя серйозно впливає повномасштабне вторгнення», –
ідеться у звіті ІДПО.
До слова, метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.
Почитати даний моніторинг та за всі періоди можна на ресурсах:
ІДПО – https://idpo.org.ua/reports
Детектор медіа – https://ms.detector.media/monitoring/regional_newspapers/
Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, що розроблена ІДПО в рамках проекту «У-Медіа» спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (зараз «Детектор медіа») і оновлена Інститутом демократії в 2016, 2019, 2021 та 2023 роках.