Відповідь на це запитання можна знайти у результатах моніторингу, який провів Інститут демократії імені Пилипа Орлика.
Аналізувався стан медіа у восьми регіонах України. Серед них, на жаль, немає Волині. Однак, думаємо, результати моніторингу у нашій області не суттєво відрізняються від інших регіонів.
Так, 18-24 вересня 2023 року Інститут демократії імені Пилипа Орлика за підтримки Медійної програми в Україні провів моніторинг українських регіональних медіа. Дослідження здійснювалося у восьми регіонах України: Донецькій, Дніпропетровській, Чернігівській, Закарпатській, Одеській, Сумській, Полтавській, Хмельницькій областях. Моніторинг мав на меті оцінити якість контенту, тематику, дотримання стандартів журналістики та законодавства щодо розміщення реклами.
У кожному з восьми регіонів експертна група ІДПО відібрала по чотири друкованих видання, якщо такі продовжували виходити, та чотири онлайн-видання, які вміщують суспільно вагомий контент, є популярними у своєму регіоні/районі. Усього оцінили 1039 матеріали у друкованих ЗМІ, 2939 – в онлайн.
Якщо ж говорити про друковані медіа, то найбільше маніпулятивного контенту вмістили Полтавщина та Хмельниччина. Для обидвох регіонів найбільш проблемним був офіціоз (12,8% та 7,5% відповідно). Неналежно маркованої реклами найбільше на Закарпатті (8,5%) та Чернігівщині (12,3%). Джинси – на Закарпатті (7,8%). Щодо саме джинси, то найчастіше у таких матеріалах фігурують політики, депутати, зокрема, і місцеві посадовці. Серед інших замовлених матеріалів – просування певного бренду, розповідь про заводи чи підприємства.
У досліджених медіа середній показник офіціозу становив 5,8%. На Полтавщині офіціозу було найбільше – 12,8%.
Дещо менше локальні українські медіа почали використовувати неналежно марковану рекламу. Середній показник – 5,7%.
Відрадно, що, як свідчить аналіз, у медіа не зафіксовано прихованих проросійських месенджів.
У принципі, така ж ситуація і щодо діяльності сайтів. Серед регіонів за загальною кількістю маніпуляцій в лідерках уже традиційно Полтавщина – 17,9%. На другому місці Донеччина та Закарпаття – трохи більше 10%. На Полтавщині найбільша кількість офіціозу – 11,2%. Він же становив проблему і для медіа Донеччини – 6,4%. А от джинси найбільше на Закарпатті – 4,3%. Середній показник на сайтах восьми регіонів матеріалів із ознаками замовленості – 2,8%. Цікавинку в плані замовності знайшли на сайті «ВСІМ», зокрема текст: «Койнаш Карина руководит новыми направлениями моды 2024 года и сотрудничает с химической отраслью» з коментарем «Ця новина додана читачем. Редакція не має відношення до даного матеріалу».
«Не зайве буде нагадати, що медіа несе відповідальність за увесь контент, а реклама російською мовою заборонена (відповідно до законів «Про рекламу» та «Про забезпечення функціонування української мови як державної»)», –
зауважує координаторка експертної групи Любов Василик.
А ще експертки з моніторингу зробили важливе повідомлення. За їхніми словами, вкотре викликає стурбованість і постійна експлуатація теми допомоги фронту. Деякі суб’єкти постають такими собі благородними героями, що тільки те й роблять, що задовольняють потреби ЗСУ. Тож у читачів може скластися хибне враження, що наші військові ніби мають усе потрібне.
* До слова, метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медіа контенту.
Моніторингові звіти за всі періоди розміщені на ресурсах:
ІДПО – https://idpo.org.ua/reports
Детектор медіа – https://ms.detector.media/monitoring/regional_newspapers/
Інститут демократії імені Пилипа Орлика (ІДПО) використовує методологію моніторингу, що розроблена ІДПО в рамках проекту «У-Медіа» спільно з Інститутом масової інформації (http://imi.org.ua) та неурядовою організацією «Телекритика» (зараз «Детектор медіа») і оновлена Інститутом демократії в 2016, 2019, 2021 та 2023 роках.